No Anorexia



Man kan ju läsa lite varsomhelst hur man kan få anorexi.
Dålig självkänsla kombinerat med skruvad syn på mat från andra håll etc. En liten gnista och hela ätstörningsmaskineriet är i rörelse.

Men i och med att anorexi from now on är förbjudet, så skriver jag en lista på vad man kan göra för att försöka slippa ätstörningar!

1. Omge dig inte med människor som påverkar dig negativt i fråga om mat. Folk som säger typ: "Åh, Gud, vad onyttigt det här brödet är. Men jag har ju inte ätit på hela dagen så..."
  Om så är fallet att du umgås med sådana människor: Säg till! Typ: "Ät vad du vill, men kan du inte sluta kommentera det hela tiden?"

2. Överät inte. Detta gäller inte bara fetmadrabbade amerikaner eller bulimiker. Bakar du kladdkaka och äter upp halva kommer sådana matvanor antagligen visa sig att man går upp i vikt mer än väntat. Vilket kan skapa ångest. Ät lagom mycket helt enkelt.

3. Unna dig att äta saker som glass, godis och kakor. Men inte varje dag. Om man inte äter sötsaker på ett tag är man inte lika sugen hela tiden längre. Blir du bjuden, fråga dig själv: "Vill jag ha den här?" Om svaret är ja: ät och njuut. Om inte: hoppa över till en annan gång.

4. Läs inte kaloritabeller. Att det helt plötsligt på paketet står att ett digestivekex innehåller si och så många kalorier är helt taget ur sitt sammanhang - vilket bara skapar onödig ångest.
Dessutom om du hamnar i anorexiträsket så är det jäääkligt svårt att glömma bort alla dessa värden när du ska ta dig ur det.

5. BÖRJA INTE BANTA!! Jag hörde att Amelia Adamo (haha) sa att om man inte gillade något hos sig själv skulle man tvinga sitt att gilla det eller göra något åt det. Vi med anorexi börjar helt klart i fel ända...
Helt seriöst, en dag när jag hade massa att göra på em och inte hann äta mellanmål tänkte jag efteråt: inte behöver man äta mellanmål heller! ... sen var ätstörningar i full rullning.


Vem du än är så är du BÄTTRE, SNYGGARE, TREVLIGARE, GLADARE, SMARTARE, PIGGARE OCH LYCKLIGARE UTAN ANOREXI!


Kommentarer
Postat av: Esen

Hej.

Skriver detta p.g.a att jag läste http://myanalife.blogg.se. Din fråga var:



"egentligen vad är grejen med att alla bloggare (inte äs-bloggare) lägger upp bilder på allt de äter? kan du inte skriva ett svar eller ett nytt inlägg på den frågan, det vore så intressant att höra din åsikt... "



Frågan var inte riktad direkt till mej, men jag är en bloggare och du vill väl ha flera svar på din fråga.



Fotar mat gör jag ganska ofta, inte alltid dock som jäg lägger ut det på bloggen. Anledningen till att jag lägger ut bilder är att visa vad jag käkar. Ibland om jag lagat något speciellt. Gillar Thai mat. Har jag bakat så kan jag lägga ut bilder så folk får se vad "jag" bakat, så man inte tar ett foto från google eller så.



Hoppas att mitt svar var välkommet...

2009-01-19 @ 23:56:05
URL: http://www.esen-news.blogspot.com
Postat av: Lisa W

Terapin har inte börjat ännu, jag har bara varit där på en provomgång och folk hade olika sorters äs och alla kroppar såg väldigt olika ut, från obehagligt magra till riktigt överviktiga så det kändes skönt. Inget var rätt eller fel liksom.

2009-01-20 @ 10:08:04
URL: http://acceptans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0